Overlijdensaangifte
Aangifte van overlijden moet worden gedaan in de gemeente waar de persoon is overleden. Overlijdt iemand in het buitenland dan moeten de nabestaanden dit zo snel mogelijk melden bij de gemeente waar de overledene het laatst woonde.
Zodra de officiële stukken uit het buitenland beschikbaar zijn, stuurt u die alsnog naar de gemeente. Vaak moeten deze documenten aan speciale voorwaarden voldoen. Neem daarom vooraf contact op met de gemeente via telefoonnummer 040-2282500.
Digitaal aangifte van overlijden doen (alleen voor begrafenisondernemers)
U kunt de aangifte vanuit uw eigen bedrijf regelen en u hoeft niet meer naar het gemeentehuis te komen. Hiervoor heeft u e-Herkenning niveau 3 nodig. De kosten betaalt u meteen online. Nadat u aangifte heeft gedaan, krijgt u van ons een e-mail ter bevestiging.
Aangifte overlijden via eHerkenning (voor begrafenisondernemers)
Uittreksel burgerlijke stand
Het uittreksel burgerlijke stand wordt via IDeal betaald. De gemeente maakt de akte op en stuurt u het verlof tot begraven of cremeren en het uittreksel van overlijden per mail en per post toe. U hoeft alleen te zorgen dat de B-envelop binnen één maand na aangifte bij ons binnen is. Dit kan door het af te geven aan de receptie of het per post naar ons toe te sturen.
Persoonlijk aangifte van overlijden doen (burgers)
Het is ook mogelijk om als burger een aangifte van overlijden te doen. Hiervoor moet u een afspraak maken op het gemeentehuis. U belt hiervoor naar 040-2282500. Op het afgesproken tijdstip overlegt u de benodigde stukken en betaalt de kosten voor het uittreksel van overlijden. Voor de overlijdensaangifte hebt u een geldig identiteitsbewijs nodig. De gemeente maakt de akte op en u krijgt gelijk het verlof tot begraven of cremeren en het uittreksel van overlijden mee.
Prijs
| Onderwerp | Prijs |
|---|---|
| Uittreksel Burgerlijke Stand | € 17,10 |
Meenemen
- uw identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
- verklaring van overlijden
- enveloppe B (doodsverklaring)
- eventueel het trouwboekje
Informatie over zaken die je regelt met de Belastingdienst en de Rijksoverheid
Wanneer een naaste overlijdt, komt er veel op u af. Er is vaak veel te regelen. Ook met de Belastingdienst. Kijk voor meer informatie op de website van de Belastingdienst en vul de checklist nabestaanden in als u wilt weten wat u moet regelen na een overlijden.
Wilt u meer weten wat u als nabestaande moet regelen met de overheid? Op de website van de Rijksoverheid maakt u eenvoudig een overzicht dat past bij uw situatie.
Sinds kort is het voor nabestaanden ook mogelijk de Belastingtelefoon voor nabestaanden te bellen als zij hulp nodig hebben. Dat kan gratis via (0800) 235 8354.
