Organisatiestructuur

Onze gemeentelijke organisatie kent verschillende teams, verdeeld over vier afdelingen. Elke afdeling wordt aangestuurd door een manager. U leest hieronder meer over deze onderdelen van de organisatie.

Afdeling Dienstverlening

De afdeling Dienstverlening is verantwoordelijk voor het leveren van producten en diensten aan inwoners, bedrijven en instellingen.

Team Inwonerszaken beantwoordt vragen van inwoners en bedrijven en op het verstrekken van producten. Dat kan bijvoorbeeld gaan over de aanvraag van een rijbewijs of ID-bewijs. Maar ook trouwen, scheiden, verhuizen, erkennen van een kind, geboorteaangifte, uittreksel of Verklaring omtrent gedrag opvragen, regel je hier.

Ook het team Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH) is onderdeel van de afdeling. Dit team houdt zich bezig met regels in de fysieke leefomgeving. Zoals het verlenen van bouw- en evenementenvergunningen en het houden van toezicht en handhaving op vergunningen en verordeningen.

Afdeling Leefomgeving

De afdeling Leefomgeving bestaat uit de teams Ruimtelijke Ontwikkeling (wonen, economie en grondzaken) en Openbare Ruimte (ruimtelijke ontwikkeling, groen en infrastructuur).

Afdeling Samenleving

De afdeling Samenleving bestaat uit team Sociale Ontwikkeling en het Centrum voor Maatschappelijke Deelname (CMD).

Team Sociale Ontwikkeling is verantwoordelijk voor het beleid van welzijn, onderwijs, sport, cultuur, jeugdzorg, openbare orde en veiligheid, sociale voorzieningen en volksgezondheid.

Het Centrum voor Maatschappelijke Deelname (CMD) houdt zich bezig met de uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo), Jeugdhulp of Minimaregelingen. Inwoners kunnen bij het CMD terecht voor vragen over zelfstandig blijven wonen, de opvoeding van het kind, leerplicht, inkomensondersteuning en mantelzorg.

Afdeling Bedrijfsvoering

De afdeling Bedrijfsvoering bestaat uit de teams Strategie, Bestuur en Ondersteuning (SBO), Informatie en Automatisering (I&A) en Financiën, WOZ en Belastingen (Financiën). De afdeling ondersteunt en adviseert alle afdelingen binnen de gemeente, waardoor het bestuur, managementteam en medewerkers hun werk goed kunnen uitoefenen.

Gemeentesecretaris

De gemeentesecretaris is de eerste adviseur van de burgemeester en wethouders. De gemeentesecretaris staat aan het hoofd van de ambtelijke organisatie en functioneert als algemeen directeur.

Managementteam

De gemeentesecretaris en de vier afdelingsmanagers vormen het managementteam. Het managementteam is integraal verantwoordelijk voor het bestuur van de organisatie.

Griffie

De griffie ondersteunt de raadsleden. De gemeenteraad is de werkgever van de griffie. De griffier en griffiemedewerkers worden door de gemeenteraad benoemd.

Werken bij de gemeente Waalre

Waalre is een kleine gemeente waar we talent als basis benutten en samenwerking en creativiteit inzetten als kracht. Onze medewerkers krijgen volop kansen om zich te ontwikkelen. Er zijn korte lijnen met het bestuur en management. Dankzij deze manier van werken kunnen we iedere dag weer een daadkrachtige dienstverlening bieden aan onze inwoners en ondernemers.

Bekijk alle openstaande vacatures op de pagina Vacatures.