Wat als digitaal betalen tijdelijk niet mogelijk is?
Geplaatst op dinsdag 16 september 2025
We betalen tegenwoordig bijna alles met onze pinpas of mobiele telefoon. Maar wat als het digitale betalen ineens niet meer werkt? Bijvoorbeeld door een stroomstoring of een cyberaanval op banken. In het ergste geval kan dit er toe leiden dat het digitale betalingsverkeer enige tijd niet werkt. Dat is lastig voor jou als consument, maar kan ook problemen veroorzaken in de samenleving.
Wat kun je zelf doen?
- Zorg ervoor dat je contant geld achter de hand hebt. Advies voor de eerste 72 uur na een noodsituatie is: 70 euro voor een volwassene en 30 euro voor een kind.
- Handig is om verschillende biljetten en munten te hebben. Zo kan je zoveel mogelijk gepast betalen.
- Houd bij het bepalen van de hoogte van het bedrag ook rekening met contant geld voor bijvoorbeeld medicijnen of babyvoeding.
Is er een langdurige storing? Kijk dan op de website van je bank of op iDeal.nl voor actuele informatie.
Wat doet de overheid?
Er liggen noodplannen klaar om snel te kunnen reageren bij grote storingen. Banken en andere financiële instellingen zijn verplicht om hun digitale systemen goed te beveiligen. De Nederlandsche Bank houdt hier toezicht op en controleert of deze regels worden nageleefd. Daarnaast wordt er gewerkt aan alternatieve manieren van betalen, zoals pinnen met uitstel of betalen via een QR-code. Deze oplossingen worden nu al gebruikt bij kleinere storingen.
Nieuwsarchief
- Bekijk oudere nieuwsberichten in het webarchief. Via de kalender aan de linkerkant kunt u een andere datum bekijken.
- Om RSS-feeds te kunnen lezen, heeft u een RSS-reader nodig. Via een RSS-reader kunt u zich dan abonneren op onze feed. U vindt hier ons nieuwsarchief in RSS.