Paspoort, identiteitskaart of rijbewijs gestolen/verloren

Geplaatst op vrijdag 6 augustus 2021

Is uw paspoort/identiteitskaart/rijbewijs gestolen of heeft u deze verloren? Dan legt u eerst een verklaring van vermissing af bij uw eigen woongemeente. Dit voorkomt fraude.

Wanneer u de vermissing heeft doorgegeven registreert de gemeente het document als ‘vermist’, wat automatisch nationaal wordt gesignaleerd. Vanaf dat moment is het document niet meer geldig. Vervolgens kunt u een nieuw document aanvragen bij uw gemeente.

Document teruggevonden?

Wordt uw document na een verklaring van vermissing teruggevonden, dan wordt de vermissing niet ongedaan gemaakt. Het document blijft ongeldig. U bent verplicht om het teruggevonden document in te leveren, zodat deze kan worden vernietigd. Dit voorkomt fraude. Het gebruiken van een teruggevonden document is strafbaar!

Online regelen

Een vermissing van uw identiteitskaart of paspoort kan online worden doorgegeven. Een vermist rijbewijs kunt u online melden via de website van RDW met uw DigiD. Het rijbewijs is dan direct ongeldig. Na registratie van de melding, ontvangt u een hiervan een bevestiging. Vervolgens kunt u een afspraak maken bij de gemeente om een nieuw rijbewijs aan te vragen. Ook is het nog steeds mogelijk om de vermissing van het rijbewijs bij de gemeente door te geven. Dit gebeurt dan direct bij de aanvraag van het nieuwe rijbewijs. Maak een afspraak of bel 040-2282500.

Meer nieuws

Nieuwsarchief

  • Bekijk oudere nieuwsberichten in het webarchief. Via de kalender aan de linkerkant kunt u een andere datum bekijken.
  • Om RSS-feeds te kunnen lezen, heeft u een RSS-reader nodig. Via een RSS-reader kunt u zich dan abonneren op onze feed. U vindt hier ons nieuwsarchief in RSS.